Støperikongressen Hamar 2024
UTFLUKTER
Deltakerturen går til Ulefoss
Ulefos Jernværk er en av Europas eldste industribedrifter – Helt siden 1657 –
Oppdagelsen av jernmalm på Fen ved Norsjø i 1652, blir begynnelsen til industrien Ulefoss. Den 8. august 1657 ble Holden Jernværk grunnlagt av riksadmiral Ove Giedde og lensherre over Nordlandene, Preben von Ahnen, og er en av Europas eldste gjenlevende industribedrifter.
I 1952 startet produksjonen av gategods, som nå er det dominerende produkt ved bedriften Sivilingeniør Christen Smith kom i 1951 med en forespørsel til Ulefos Jernværk om mulig lisensproduksjon av lokk, fra det engelske selskapet The Dover Engineering Work.
I dag er det et moderne og fremtidsrettet jernstøperi, hvor tradisjon og fagkunnskap videreføres gjennom automatisert teknologi, og fortsatt produseres det gategods på Ulefos Jernværk av de 99 ansatte. Krav i markedet har gjort at produktene er av høy kvalitet med lang levetid, produsert med kortreist resirkulerbart skrapjern, og med vannkraft fra eget vannkraftverk.
Selve industribedriften har vært i Cappelen familiens direkte eie fra 1835, da Diderik von Cappelen kjøpte Holden Jernværk. I dag er det Carl Diderik Cappelen, som eier virksomheten.
Bildet er fra Frittfallfoto.no
Ledsagerturen går til Øvre Verket
En samling freda arbeiderboliger fra 1850-tallet knytta til Ulefos Jernværk nå fyllt med historie, kunst utstillinger og små næringer med noe for enhver smak og ikke minst restaurant med deilig mat.
Bildet er hentet fra Øvre Verket sin hjemmeside
Returturen fra Ulefoss til Skien går med Victoria på Telemarkskanalen
Telemarkskanalen ble risset inn i fjellet for godt over 100 år siden og da kanalen sto ferdig i 1892 ble den ute i Europa betegnet som et ”åttende underverk”.
500 mann hadde da jobbet i 5 år med å sprenge seg vei gjennom fjellet. Med hele 18 slusekammere var veien banet fra Skien og inn til urnorske Dalen, en seilas på 105 km og med en høydeforskjell på 72 meter. Kanalen ble kalt ”Hurtigruten” mellom Østlandet og Vestlandet og var også den viktigste ferdselsåren mellom øvre og nedre Telemark for folk, buskap, varer og tømmer. I dag er det turister fra nær og fjern som kommer for å oppleve denne unike vannveien som framstår omtrent som for over hundre år siden. De steinsmurte sluseveggene, de enorme sluseportene, åpne- og lukkemekanismen – alt er autentisk.
En reise med kanaldronningen M/S Victoria på Telemarkskanalen er en reise i natur og kultur, gjennom sluser og kanaler og over store vann der naturen stadig endrer seg. Kanalen strekker seg 105 km inn i landet fra Skien til Dalen, og man kan velge mellom turer fra 2 til 11 timer.
D/S “Victoria” ble bygget i 1882 på Akers Mekaniske Verksted i Oslo. I 1953 ble båten bygget om til motorskip og har vært gjenstand for flere ombygginger i årenes løp.
Bilde hentet fra Kanalbåten.no
Du kan allerede nå sikre deg plass ved å melde deg på her!